Decennia fietsen (deel 2)

Jarenlang had ik een OV-jaarkaart en geen fiets.  Als ik er al eens één had, was ik hem zo weer kwijt. Wat je niet hebt, kunnen ze niet jatten. Een zorg minder. De OV-jaarkaart raakte ik kwijt, maar ik bespaarde nog altijd op het aanschaffen van nieuwe fietsen. Dat geld gaf ik uiteindelijk uit aan een rijbewijs en een auto. Dit blijkt trouwens één van mijn betere investeringen: mijn auto is nog nooit gestolen en mijn rijbewijs ben ik ook nog nooit kwijtgeraakt. Ik ben er ook nog altijd dik tevreden mee.

Toch, een paar jaar geleden veranderd er wat. Ik was veel te dik en te ongezond en besloot daar wat aan te gaan doen. Ik klom van de bank en kocht een hele stevige tweedehandsfiets. Ik ging weer fietsen. Vaker, verder… Al snel had ik twee konten minder en weer conditie. Mijn fiets kon mij niet meer bijhouden. Mijn oude, zware, Zweedse tank ruilde ik daarom in op de aankoop van een nieuwe, lichtere fiets. Een stadsfiets. Met drie versnellingen. Wat een luxe. In twee jaar tijd fietste ik er amper 200 kilometer op. Na 10 kilometer was het gewoon niet meer leuk.

Ondertussen leerde ik mensen kennen die “iets” fanatieker fietsen dan ik. Volgens hun had ik gewoon niet de juiste fiets om langere stukken op te fietsen. Zij doen in een paar uur tochten waar ik dagen over zou doen, maar zij zouden op mijn fiets niet eens tien kilometer willen fietsen. Maar… mijn fiets was amper twee jaar oud, zo goed als nieuw, super hip, lichtgewicht, met drie versnellingen… Daar kan toch niks mis mee zijn? Volgens de kenners dus wel. Heel. Veel. Mis.

In de hoop dat het een enorm verschil in fietsplezier zou maken, kocht ik een nieuw zadel. Sportiever. Het zat absoluut stukken beter, maar ik was deze fiets verder echt goed zat. Ik kon trappen wat ik wou, maar sneller ging het gewoon niet. In de tweede versnelling. Na nog één ritje van 20 kilometer kwam ik tot de conclusie dat deze fiets niet geschikt bleek voor mijn fietsgedrag. Ik stofte hem af en zette hem keurig netjes op Marktplaats. Binnen 48-uur was hij verkocht.

Wordt wederom vervolgd.

Leave a Reply

