Testrit

Zo. De trekkingfiets is besteld. Vorige week wist ik nog niet eens wat voor fiets ik wou. Of dat ik de Elfstedentocht wou fietsen. Ik heb nog niet eens een geschikte fiets, of een meter gefietst, en denk al aan 235 kilometer fietsen. Het moet niet gekker worden!

Onderhand ben ik toch wel heel benieuwd naar hoe zo’n trekkingfiets dan fietst. Volgens mijn fietsende vrienden weet ik met 24 versnelling niet wat mij overkomt. Ik wil hun kennis wel eens testen. Ik bedenk mij dat er nog een merkdealer in de buurt zit. Ik besluit er een bezoekje aan te wagen.

Vriendelijk word ik begroet. Mijn ogen scannen de voorraad in de winkel. Dan zie ik hem staan: de fiets die het moet worden. Dé fiets. In de juiste maat. Oké, niet in de juiste kleur. Maar daar merk je volgens mij tijdens het fietsen niks van. Toch? Ik krijg de tijd de fiets op mijn gemak van dichtbij en goed te bekijken. Alsof ik een krokodil moet gaan aaien…

De vriendelijke verkoper vraagt of ik eruit kan komen. Ik leg hem uit wat ik zoek en vertel hem dat ik de Elfstedentocht wil gaan fietsen. Poeh, dat is er uit. Hij lacht mij niet uit. Zegt dat ik nét te laat ben. Ik vind dat ik mooi op tijd ben. Hij is het met mij eens. Ook met de keuze van de fiets. Of ik er een proefrit op wil maken? Het is code geel. Windstoten en regenbuien zwiepen de fietswinkel voorbij.

Ik kijk nog eens naar de fiets. ‘Minder weer dan dit zal het niet snel weer zijn. Mooi weer voor een goede testrit’, zeg ik enthousiast. Vastberaden. De vriendelijke verkoper lacht. Hij zet het zadel op de juiste hoogte, legt mij wat uit over de versnelling en de handremmen en houd de deur voor mij open; ‘Tot zo mevrouw’.

wordt vervolgd 

Leave a Reply

