Champagnedouche

Met de fiets aan de hand stap ik – letterlijk en figuurlijk – over de drempel. Weer een stap dichter bij mijn doel. BAM! De wind zwiept de regen vol in mijn gezicht. Het water zit zelfs achter mijn brilglazen! Ik ervaar het als een huldiging, een Champagnedouche. Van het ruizen van de wind maakt mijn hoofd voor het gemak het juichen van mensen. De verkoper haalt mij snel uit de droom: “Pas op. Het is hier voor de winkel glad”.

Met de fiets aan de hand loop ik naar een parkeerterrein. Het is praktisch leeg. Geen hond die met dit weer naar buiten wil, maar ik stap op de fiets. Een trekkingfiets. Het is een test. Een fietstest. Een testrit. Ik stap op de fiets en weet ineens hoe die toeristen zich hier op een fiets moeten voelen. Balanceren. Wat een smal zadel. Wat een lichte fiets. Wat een dunne bandjes! En geen terugtraprem. Wel 24 versnellingen. Ojee… Ik moét een helm! Echt wel.

Met de fiets aan de hand stap ik een kwartier verder in mijn fietsavontuur – en een ervaring rijker – de winkel weer binnen.  Na een paar rondjes parkeerterrein zie ik eruit als een natte hond. De verkoper herkend mij volgens mij aan de fiets. ‘En? Hoe vond u het?’, vraagt de verkoper. Ik neig naar ‘nat’ te antwoorden, maar vertel hem mijn bevindingen.

Wordt vervolgd

Leave a Reply

